با ما در تماس باشید:  36341115 - 071 ( دوره اول )       36244537 - 071 ( دوره دوم ) ایسنتاگرام

صفحه شخصی مربی
فعالیت ها ، گزارش ها و مطالب آموزنده مربی های ما
توجه: شما هم می توانید با ورود به سیستم و ثبت نظرات خود،باعث دلگرمی ما شوید...
ژیلا طاهری
دبیر - دبستان دخترانه
يک شنبه 1400/01/15 ، ساعت 12:32

راهکارهایی برای فرو نشاندن خشم در کودکان:

علت اصلی عصبانیت کودکان این است که آنها برای کشف بسیاری از چیزها درباره‌ی خود و جهان پیرامون‌شان به بزرگسالان وابسته هستند.

این فقدان دانایی و وابستگی به دیگران، بعد از مرحلهای آنان را ناامید میکند، چون به دلیل مهارتهای توسعه نیافته‌ی ارتباطی قادر به بیان احساسات خویش نیستند در نتیجه آن را از طریق عصبانیت بیان میکنند. یکی دیگر از دلایل خشم آنها حس تنهایی است. آنها خواهان جلب توجه والدین خویش هستند و زمانی که والدینشان به آنان توجه دارند، موقعی است که داد و فریاد میکنندامکان دارد عصبانیت گاهی اوقات به خشونت منجر شود. مهار خشم کودکان بسیار مهم است.

آیا میدانید چه کارهایی در مقام والدین باید برای فرو نشاندن خشم کودکان انجام دهید؟

قبول مشکل:

نخستین و مهمترین چیز برای مهار عصبانیت کودکان این است که به آنها بفهمانیم که گاهی عصبانیت خیلی خوب است و به کودکان خود بگوییم که این حالت یکی از انواع هیجانها مثل عشق، حسادت و شادمانی است که ما هر روز در زندگی تجربه میکنیماما خشم، مثل همه‌ی هیجانات دیگر، باید به شیوهای مهار شده بیان شود. به کودکان تفاوت بین عصبانیت وپرخاشگری را توضیح دهید و به آنها بگویید احساس عصبانیت اشکالی ندارد، اما ابراز آن از طریق پرخاشگری یعنی آزار رساندن به دیگران و شکستن اشیا و ایجاد آشوب پذیرفتنی نیست!

توضیح درباره‌ی پرخاشگری و متمایز ساختن آن از خشم، یکی از بهترین شیوهها برای مهار خشم کودکان است.

پشتیبان آرامش کودکتان باشید:

یکی از مهمترین راهنماییها برای مهار خشم کودکان، عشق بدون قید و شرط شما به آنهاست.

وقتی که خشم آنها شروع به افزایش میکند با استفاده از حالات جسمانی مانند: ابراز عشق، در آغوش گرفتن و دستی به پشت آنها کشیدن و از طریق اعمال و سخنان خود به کودکان نشان دهید که به فکر آنها هستید و هر وقت به شما نیاز داشته باشند، پشتیبانی‌شان میکنید.

با اطمینان از عشق و پشتیبانی خواهید دید که خشم کودک به تدریج به پایان خواهد رسیدتنبیه کودک به هنگام عصبانیت او، واکنش منفی دارد. به جای آن راجع به آنچه خوب و بد است با وی صحبت کنید. برخی قواعد در خانه، میتواند نمونهی سرمشق کودک برای پیروی کردن از آنها شمرده شود. اگر کودکان ببینند که والدینشان فریاد میزنند و با هم نزاع میکنند، آنها هم همان رفتار را تقلید میکنند.

در چنین مواقعی، خیلی مهم است که پدر و مادر شیوههای مهار خشم را به کار ببندند. با این کارها از پس فشارهای روحی برمی‌آیند. سهیم شدن والدین با کودکان در این راهبردها در زندگی روزمره نیز خیلی مفید خواهد بود.

رهنمودها و روشهای سریع مهار خشم در کودکان:

قبل از اینکه به بچهها بگویید که چگونه با خشم خود مقابله کنند، این نکته بسیار مهم است که به ایشان اطمینان خاطر دهید که دوستشان دارید و به آنها افتخار میکنید و مهم نیست چه خواهد شد و این امر به خلق و خوی آنان کمک خواهد کرد.

در اینجا چند راهنمایی برای مهار خشم کودکان میآوریم:

به کودک بگویید که نفس عمیق بکشد و تا شماره 10 بشمارد. اگر خشم ادامه یابد از او بخواهید به پشت بخوابد و از 1 تا 10 برعکس بشمارد. این عمل کمک میکند تا توجه کودک منحرف شده و به او فرصت آرامش دهد.

به فرزندتان جایگزینی برای خشم بدهید. به عنوان مثال شما میتوانید به او بگویید که اگر احساس خشم میکند، به جای اقدام پرخاش جویانه باید بینی خود را لمس و یا شروع به پریدن نماید تا خشم خود را فرونشاند.

تمام اینها سرکوب کردن نیروی جسمانی منفی است. اگر او عصبانی است و به این علت قادر به انجام کاری نیست، به او بگویید که شما به کمک فوری‌اش نیاز دارید. کودکان را با فعالیتهای خلاق مانند هنر سرگرم کنید.

گاهی کودک قادر به بیان احساسات دشوار خود، در قالبهای مهارتی ارتباطی رو به توسعه نیست، با استفاده از هر یک از این ابزار و وسایل سازنده‌ی کودک احساسات خود را به شیوهی نکوتری ابراز میدارد.

کودک را از طریق افزایش تلاشهای جسمانی هدایت کنید. گاهی او را برای قدم زدن در بوستان و یا دوچرخه سواری ببرید. در ورزشهایی مانند بیسبال یا فوتبال دخالت دهید. به خاطر داشته باشید که برگزیدن هر یک از فعالیتها طبق میل خود او باشد.

هرگاه کودک از خویش رفتار خوبی نشان داد به او پاداش دهید، وی را به سینما ببرید یا از او تعریف کنید و چیزهایی بگویید مانند: «من تو را به خاطر… تحسین میکنم» یا «از تو به خاطر… متشکرم». تقویت نقاط مثبت، او را از اعمال پرخاشگرا منع میکند.

یکی دیگر از موثرترین روشهای مهار خشم کودکان و نوجوانان یوگا است. تمرین یوگا، مراقبه با فرزندان است. با ثبت نام شما و فرزندتان در کلاس یوگا، در عرض چند روز تفاوت را در خود حس میکنید. اگر به دلایلی کودک، عصبانی و مهار نشدنی باشد، ممکن است شما او را در صحنه از نظر جسمی حذف کرده باشید. در این مواقع کمک کنید تا آرامش را به دست آورد.

کودک را بشناسید تا وی احساس تنهایی نکند. به او بگویید که شما در گذشته خیلی عصبانی می‌شدید اما حالا کاملاً جلوی خشم خود را می‌گیرید، آنگاه کودک با شما احساس راحتی میکند و خشم خود را فرو مینشاند.

مهار خشم کودک توام با راهنمایی او بیشتر مؤثر است. اگر یکی شدن با کودک در روزهای پیش از نوجوانی باشد، شخصیت کودک را در هفت سال اول زندگی میسازد.

وقتی کودک عصبانی میشود پدر و مادر ابتدا، علت عصبانیت را مشخص کرده، سپس راه حل آن را پیدا کنند. توضیح به کودک قبل از اینکه خشم او را مهار کنید بسیار دشوار استدر عین حال برخی روشهای از بین بردن خشم میتواند به آنها در ایجاد خُلق نیکو کمک کند.

ژیلا طاهری
دبیر - دبستان دخترانه
يک شنبه 1400/01/15 ، ساعت 12:14

خونسردی خود را حفظ کن!

گاهی اوقات، طبیعی‌ترین نوع واکنش نسبت به یک موقعیت ناخوشایند، عصبانی شدن یا ناراحت شدن است. این واکنش‌ها در برخی موقعیت‌ها به شما کمک می‌کند تا از شرایطی که نامناسب است و نیاز به تغییر دارد، آگاه شوید و به آنها توجه کنید. اما از طرف دیگر، (عصبانیت) چنانچه از کنترل شما خارج شود، می‌تواند برای شما تبدیل به یک مشکل شود. در اغلب موارد، خصوصاً در زمانی که احساس ناکامی و یاس می‌کنید، حفظ خونسردی اصلاً  آسان نیست.

کنترل هیجانات را به دست بگیرید

در اینجا ما به شما روش پنج قدمی را جهت کنترل بهتر هیجانات آموزش می‌دهیم. به شما توصیه می‌کنیم برای استفاده بهتر از این روش در ابتدا از همراهی و کمک یک فرد بزرگسال (مانند والدین یا مشاور) استفاده کنید تا زمانی که احساس کنید می‌توانید با اطمینان و راحتی بیشتری به تنهایی آنها را اجرا کنید.

قدم اول: تهیه یک فهرست از موضوعاتی که باعث عصبانیت یا ناراحتی شما می‌شوند.

پیدا کردن موقعیت‌ها و مواردی که باعث ناراحتی و عصبانیت شما می‌شوند، مهم‌ترین قدم در مدیریت و کنترل هیجانات شماست. آیا وقتی خسته هستید، یا وقتی شخصی شما را مورد تمسخر قرار می‌دهد، ناراحت می‌شوید؟ آیا همیشه در حضور یک فرد خاص احساس ناراحتی می‌کنید؟ آیا هر گاه که باید با عجله و شتاب، کاری را انجام دهید، عصبانی می‌شوید یا هرگاه که احساس می‌کنید کسی به حرف‌هایتان گوش نمی‌دهد؟ یا حتی در موقعیت‌هایی که احساس می‌کنید در یک شرایط نا عادلانه و نابرابر هستید، چطور؟

سعی کنید از تمام مواردی که باعث ناراحتی شما می‌شود و علل به وجود آمدن آن، فهرستی تهیه کنید. این موقعیت‌ها گاهی نقاط عامل یا شروع کننده شما نامیده می‌شوند.

قدم دوم: از نقاط عامل خودتان دوری کنید.

وقتی که یک فهرست از تمام مواردی که باعث آزردگی خاطر شما می‌شود تهیه کردید، قدم بعدی شما این است که حالا به دنبال راهکارهایی باشید تا بتوانید از این نقطه‌های محرک عصبانیت، پرهیز کنید. این ممکن است شامل مثلاً بازی نکردن با یک شخص خاص، یا حتی ترک کردن محلی باشد که آن فرد خاص وارد آن می‌شود.

سعی کنید زمانی که خوب استراحت کرده‌اید و به خوبی قادر به فکر کردن هستید به دنبال راه حل‌های مناسب بگردید و زمانی که احساس کردید نیاز به کمک دارید، حتماً از کمک و راهنمایی بزرگ‌ترها استفاده کنید. چنانچه برایتان سخت است که یک راه حل سریع برای پرهیز و جلوگیری از عصبانیت، یا ناراحت شدن پیدا کنید، در قدم اول یاد بگیرید چگونه نشانه‌های شروع عصبانیت خود را تشخیص دهید و بعد، قدم‌هایی برای آرام کردن خود بردارید.

قدم سوم: تشخیص نشانه‌های ابتدایی عصبانیت.

به منظور هر گونه اقدام اولیه در جهت کنترل خشم و عصبانیت، شما باید از نشانه‌های اولیه احساس خشم خودآگاه باشید. وقتی که شما یاد گرفتید این نشانه‌های اولیه را تشخیص دهید، می‌توانید قبل از اینکه فرصت از دست رفته باشد، در جهت تغییر آن اقدام کنید. هر شخصی نشانه‌های هشدار دهنده متفاوتی دارد.

در اینجا بعضی از نشانه‌های عصبانیت را برایتان آورده‌ایم:

شروع می کنید به سریع‌تر نفس کشیدن یا احساس می‌کنید که نمی‌توانید به خوبی نفس بکشید. شروع به عرق کردن می‌کنید. ضربان قلب‌تان تندتر می‌شود. مشت تان را گره می‌کنید، یا احساس می‌کنید عضلات‌تان منقبض شده‌اند. شروع به گریه کردن می‌کنید. صدایتان بلندتر یا لرزان می‌شود.

قدم چهارم: یک استراحت کوتاه داشته باشید.

وقتی که هر کدام از این علائم هشدار دهنده اولیه را داشتید، بهترین توصیه این است که یک استراحت کوتاه به خود بدهید و با دور شدن از آن موقعیت، قادر خواهید بود بهتر بر احساس خود کنترل داشته باشید.

قدم پنجم: کنترل خود را دوباره به دست بگیرید.

در اینجا چندین پیشنهاد و راهکار برای شما آورده شده است که با استفاده از آنها می‌توانید کنترل بهتری بر روی هیجانات خود داشته باشید:

سعی کنید از ١ تا ١٠ به آرامی بشمارید.

بروید قدم بزنید ، موسیقی گوش دهید و با فرد مورد علاقه خود صحبت کنید. آب بنوشید. تصور کنید که جای دیگری هستید. به محلی فکر کنید که احساس راحتی و آرامش را برای شما تداعی و در ذهن خود تجسم کنید که در آن محل حضور دارید.

نفس عمیق کشیدن را تمرین کنید. احتمالاً شما هم تا به حال ورزشکارانی را که قبل از مسابقات مهم این کار را انجام می‌دهند، مشاهده کرده اید. به آرامی نفس عمیقی بکشید.

به میزان شمارش تا عدد 8، بعد، این نفس را تا شمارش عدد چهار در سینه نگه دارید، سپس بازدم خود را به آرامی به میزان شمارش تا ٨ خارج کنید. پس از انجام و تکرار سه یا چهار بار این روش تنفس، شما حتماً احساس آرامش بیشتری خواهید کرد.

 

ژیلا طاهری
دبیر - دبستان دخترانه
يک شنبه 1400/01/15 ، ساعت 11:55

کم تحرکی و بی تحرکی در کودکان در دوران کرونا:

امروزه یکی از دغدغه‌های مهم والدین، تاثیر منفی آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا بر سلامت جسم و روان فرزندانشان می‌باشد.

قرنطینه خانگی، تعطیلی مدارس و امتحانات از راه دور، خطر انتقال ویروس کووید 19 و مشکلات مربوط به آن اثرات نگران کننده‌ای بر رفتارهای حرکتی سالم کودکان و نوجوانان گذاشته است.

بر اساس دستورالعمل‌های جهانی مربوط به رفتار حرکتی، کودکان پیش‌دبستانی (3 تا 4 ساله) هر روز باید حداقل 180 دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشند.

آنها حداکثر 1 ساعت را به حالت نشسته (بی تحرک) صرف تماشای صفحه نمایش وسایل الکترونیکی مانند لپ تاپ، تبلت، گوشی موبایل و یا تلویزیون کنند، و 10-13 ساعت خواب خوب داشته باشند.

در مورد کودکان مدرسه‌­ای و نوجوانان (5 تا 17 ساله)، توصیه شده که هر روز حداقل 60 دقیقه در فعالیت‌­های فیزیکی با شدت متوسط تا شدید شرکت کنند، حداکثر 2 ساعت را به صورت تفننی به حالت نشسته صرف تماشای صفحه نمایش وسایل الکترونیکی مانند لپ تاپ، تبلت، گوشی موبایل و حتی تلویزیون کنند، و 9 الی11 ساعت خواب خوب داشته باشند.

چنانچه به این موضوع اهمیت داده نشود، با توجه به استمرار خطر این ویروس، کودکان و نوجوانان به تدریج دچار عوارض کم حرکتی مثل ضعف عضلات و چاقی خواهند شد.

اگر کودکان به بهانه کرونا و در خانه بودن، از ورزش و فعالیت‌های جسمانی باز بمانند، دلیل اصلی آن کوتاهی پدر و مادر و بزرگترها است که برنامه‌ی مشخصی را تدوین نکرده‌اند.

ساعات خواب، بیداری، تغذیه، درس خواندن و نرمش کردن دانش‌آموزان همانند دوران قبل از کرونا باید نظم وجود داشته باشد و این نظم باید توسط والدین ایجاد شود.

توصیه‌هایی برای والدین:

-انجام فعالیت‌های ورزشی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامتی و تسکین استرس می‌شود و می‌تواند مشکلات رفتاری را در کودکان کاهش داده و به آن‌ها کمک کند تا بهتر روی فعالیت‌های خود تمرکز کنند.

-رژیم غذایی مناسب از دیگر راهکارهای موثر و کمک کننده در پیشگیری از افزایش وزن دانش‌آموزان است.

-پرهیز از مصرف غذاهای چرب، سرخ کردنی و فست فودها نیز راه‌حل مناسبی برای کنترل وزن کودکان می‌باشد که بهتر است در کنار استفاده از پروتئین‌ها و کربوهیدارت‌ها بیشتر از سبزیجات و میوه‌ها استفاده شود.

-تنظیم زمان خواب کودکان موضوع مهمی است که باید مورد توجه باشد؛ چرا که هورمون رشد در ساعات‌های مشخصی ترشح می‌شود و کودکانی که دیرتر می‌خوابند از دریافت کافی هورمون رشد محروم‌اند.

طیبه الهی
دبیر - دبستان دخترانه
دو شنبه 1399/12/25 ، ساعت 0:15

احساسات ما😊

طیبه الهی
دبیر - دبستان دخترانه
دو شنبه 1399/12/25 ، ساعت 0:13

اهرم و نقاشی قشنگ