شناسنامه ما

تاريخچه مؤسسه فرهنگی آموزشی نخبگان امید فردا

مؤسسه فرهنگی آموزشی نخبگان امید فردا از سال 1386 با مجوز اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز فعالیت رسمی خود در قالب پیش دبستانی و دبستان را آغاز نمود. همچنین در سال 1394 با مجوز اداره آموزش و پرورش ناحیه 1 پیش دبستانی و دبستان دوره اول تفکیک شد و مجموعه به دو شعبه دوره اول و دوره دوم ابتدایی تقسیم گردید.

حاصل سال­های فعالیت آن اثرگذاری های عمیق در شیوه های نوین آموزشی با تشکیل کارگاه های خلاقیت بر اساس هوش های چندگانه گاردنر ، توجه همه جانبه به امر آموزش و پرورش و در همین راستا کسب موفقیت های ملی و کشوری در نظام آموزشی می­باشد.  

کارگاه مهارت های زندگی

از جمله اهداف کیفی دبستان نخبگان امیدفردا، تربیت دانش آموزان خلاق همراه با رشد اخلاقی، معنوی، اجتماعی و سلامت روانی می باشد که در این راستا به برگزاری کارگاه مهارت زندگی پرداخته است.

فعالیت های این کارگاه براساس پایه های تحصیلی مرتب شده است و چهار حیطه اصلی رشد که شامل رشدخود، رشدهیجانی، رشداجتماعی و رشدشناختی است را پوشش می دهد. 

این کارگاه دارای یک برنامه درسی نظام مند و متوالی است که ،تربیت هیجانی و رفتاری کودک را امکان پذیر می سازد. هدف اصلی در تربیت هیجانی، تعلیم مهارت های معقول اندیشی، شناخت هیجانات خود و دیگران، ایجاد احساس  همدلی و امنیت در کودکان و همچنین انعطاف پذیری و آشنایی باارزش ها است، تا کودکان مشکلاتشان را بهتر بشناسند و حل کنند، تا بتوانند فشارهای دوران کودکی را به حداقل برساند.

علاوه بر این، کارگاه مهارت زندگی،‌ شامل آموزش رفتارهایی که منجر به برقراری ارتباط صحیح  کارآمد، همدلانه و مسئولانه با دیگران می باشد.

این کارگاه، شامل مجموعه فعالیت هایی در راستای آموزش آداب معاشرت  می باشد که متناسب با رشد کودک  طراحی شده است که به وی کمک می کند تا با موقعیت های عینی اجتماعی مواجه شود و با کاربرد عملی مفاهیم و مهارت ها در زندگی آشنا گردد. تمرینات کارگاه، برگرفته از شیوه های فعال یادگیری و روش های تدریس خلاق (مانند بارش مغزی، ایفای نقش، پرسش و پاسخ، داستان و نمایش ) می باشد.

کارگاه بازی تا اندیشه ( بازی های فکری  و دقت و تمرکز )

باتوجه به آن که یکی از اهداف دبستان نخبگان امیدفردا، ایجاد محیطی پویا، جذاب و شاد برای شکوفایی استعدادها و بروز خلاقیت دانش آموزان می باشد، اقدام به برگزاری کارگاه بازی فکری نموده است. این کارگاه، برمبنای انواع بازی ها، از جمله بازی های استراتژیک و اندیشه مدار، بازی های نمایشی،ب ازی های  هیجانی و سرعت عمل ، همچنین بازی های قاعده دار مسابقه ای و گروهی برنامه ریزی شده است.

 همان گونه که می دانید بازی، تجربه آفرین و خلاقیت آور است و تجربه های حاصل از آن پایدارترین نوع آموزش کودک می باشد. بازی ها علاوه بر تقویت حواس  چندگانه کودکان، حس عاطفی آنها را نیز ارضا می کند و بهترین  تمرین برای ورود به جامعه انسانی بزرگ تر، می باشد. این کارگاه به عنوان کلاس آموزشی در نظر گرفته شده که به دانش آموزان می آموزد که شرط بازی با دیگران، در واقع هم زیستی و زندگی با دیگران و رعایت مقررات است. این کارگاه علاوه برکمک به رشدذهنی، تفکر و حل مسأله، افزایش دقت و تمرکز، آمادگی جسمی و روانی دانش آموزان را برای زندگی واقعی فراهم می سازد و باعث افزایش تجربه، سرعت عمل و همچنین  تصمیم گیری سریع دربرابر موقعیت های غیرمنتظره را می آموزد. زمینه نقد و انتقاد از خود و دیگران و چگونگی ارتباط با دیگران را نیز فراهم می آورد  و باعث تربیت و آمادگی دانش آموزان برای اجتماعی شدن و افزایش حس همکاری و مشارکت می شود.

 

کارگاه هنرآوایی

همان گونه که می دانید، موسیقی به عنوان یکی از عوامل سازمان دهنده و اثرگذار بررشد هیجانی و به طورکلی فرایندهای شناختی ( مانند ادراک، یادگیری، تفکر و حافظه) می باشد. پژوهش ها حاکی از ارتباط بین  توانایی موسیقیایی  و توانایی حل مساله ریاضی و حافظه و ادراک افراد می باشد.

برخی از محققان این فرضیه را مطرح کردند که آموزش موسیقی تنها هنری است که دو نیمکره مغز را همزمان به فعالیت وا می دارد و باعث یکپارچگی نیمکره راست و چپ مغز می شود.

علاوه بر این از دریچه موسیقی می توان برای پرورش شخصیت اخلاقی و اجتماعی کودک یاری جست و باایجاد اعتماد به نفس شخصیتی قدرتمند را به وی ارائه داد.

براین اساس  کارگاه هنرآوایی باهدف آشنایی باریتم، انواع صداهای بم، زیر، متوسط، نت ها و اسامی آن، تمرینات سلفژ به صورت ساده و ابتدایی تمرین کشش صدا فعالیت سرود همگانی وترانه خوانی همراه با انجام حرکات هماهنگ برگزار می گردد.

به طور کلی برنامه درسی کارگاه هنرآوایی شامل 3 بخش ترانه خوانی، سلفژ و همچنین انجام حرکات هماهنگ می باشد، که از طریق تشخیص موسیقی و ضرباهنگ صدا، هماهنگی حرکات بدن و اجزای آن با موسیقی، هماهنگی با دیگران از طریق خواندن دسته جمعی وتوانایی تجسم و تصور صدا ونوع حرکت در پدیده هایی مانند طبیعت، انسان و حیوانات، نقش ویژه و مهمی را در رشد مهارت های ادراکی، حرکتی، اجتماعی و هیجانی کودکان دارد.

 

کارگاه کتابخوانی با تکیه بر مهارت های زبان آموزی - قصه گویی خلاق

همان گونه که می دانیم  از دیرباز  قصه ها نقش بسیار مهمی در انتقال تجربه ها، ارزش های فرهنگی  و اخلاقی را بر عهده داشته اند. داستان در رشد و تکوین شخصیت کودک اهمیت به سزایی دارد و به درک عمیق کودک از پدیده ها، شخصیت ها و روابط و ارزش ها کمک شایان توجه می کند.

در روان شناسی قصه،این پدیده اثر عمیقی درخودآگاه و ناخودگاه انسان می گذارد؛ توصیه های صریح، فراموش می شوند، امّا وقتی همین توصیه ها در قالب یک داستان جالب و سرگرم کننده ارائه می شوندگیرایی و اثربخشی آن چند برابر می شود. همچنین داستان ها در رشد و افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان نقش اساسی دارد و علاوه برآن که سواد آموزشی کودکان مانند روان خوانی و تند خوانی کودکان را تقویت میکند، بر سواد عاطفی ، بینش و بصیرت و مهارت هایی نظیر گوش دادن-تجسم و خیال پردازی اثرگذارند.

پرورش حس زیبایی شناختی درکودک، تشویق حس استقلال طلبی، رشد قدرت بیان کودک، افزایش تمرکز، رشد عاطفی و رشد خلاقیت از اهداف اصلی این کارگاه است.

در این کارگاه تلاش براین است که  متناسب با گروه سنی  کودکان، علاوه بر قصه گویی از طریق  روش های نوین قصه نویسی،  اجرای نمایش، موسیقی و انیمیشن ، به خلق داستان و داستان نویسی بپردازند و کودکان با مکاتب مختلف ادبی، بزرگان و آثارشان آشنا گردند و اغلب با بهره گیری از داستان های جدید و کمیاب آنان را به کتاب خوانی تشویق نماییم.

 

کارگاه بافندگی

کارگاه بافندگی  برمبنای  تقویت خلاقیت، رشد حسی-حرکتی، رشد ذهنی و همچنین رشد هیجانی، در حال حاضر جز برنامه های آموزشی در بسیاری از کشورهای دنیاست.

بافندگی زمینه های لازم را برای رشد خلاقیت وآفرینندگی افراد فراهم می آورد و به روند توسعه و تحول رشدی کودکان سرعت می بخشد.

به طورکلی فعالیت های هنری درتشکیل شخصیت و روان کودک و همچنین درک زیبایی شناسی، نظم، توازن و تناسب اهمیت بسزایی دارد .

این کارگاه با هدف تقویت رشد دیداری، توانایی کنترل حرکات بدن، هماهنگی عضلات دست وچشم، تقویت ماهیچه های ظریف انگشتان، افزایش تجسم فضایی، نقشه خوانی و الگو یابی، تقویت دقت وتمرکزو یکپارچگی دونیمکره مغز، ارتقا سرعت و چالاکی درقابلیت های لمسی، آشنایی باهنرهای اصیل ایرانی و تعامل اجتماعی برگزار می گردد.

شایان ذکر است که فعالیت هایی از این دست علاوه بر ایجاد نوعی لذت درونی و صیقل عواطف انسانی، نقشی مؤثر در ایجاد نشاط و همچنین پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان دارد.

 

کارگاه هنر و سفال

یکی از مهم ترین و متداول ترین راههای پرورش خلاقیت کودکان، فعالیت های هنری می باشد. بدین منظور یکی از اقدامات دبستان نخبگان امیدفردا، برگزاری کارگاه هنر و سفال می باشد. این کارگاه به تقویت خلاقیت در کودکان از طریق ارائه یک اثر هنری می پردازد.

لازم به ذکر است که منظور از اثر هنری تجربه منحصر به فرد کودک در ارتباط با مواد گوناگون، تجربه مشاهده چیزهای گوناگون و همچنین تجربه هیجانهای مختلف در تولید یک اثر می باشد نه ارائه یک اثر خارق العاده هنری که مورد تایید بزرگسال می باشد.

فعالیت هنری، بیانگر تحول  رشدی کودک است. مطالعات حاکی از آن است که تا چه حد بیان هنری برای تبادل اجتماعی و ارتباط با جهان و محیط اطراف آن مهم است و به توسعه اطلاعات که نتیجه ی آن گسترش خلاقیت فرد است کمک می کند.

ارائه آثارهنری توسط کودکان، با ارایه یک اثر توسط بزگسال متفاوت هست. تولید اثر هنری توسط کودک باید فارغ از کپی برداری و یا عینی سازی باشد .انجام کار هنری کودک به ما این امکان را می دهد تا روند پرورش فکری آن ها را بشناسیم و ببینیم آن ها دنیا را چگونه می بینند و چگونه می اندیشند. علاوه براین کودکان در ارائه اثر هنری کسب شادمانی می کنند و به آن ها احساس موفقیت دست می دهد،که این احساس در جهت پرورش شخصیت کودک الزامی است. بیان هنری، نگرش های مثبت و عزت نفس را در کودک افزایش می دهد و توانایی بررسی و فعالیت در زمینه های مختلف و حل مسائل وی را توسعه می دهد.

 در کارگاه هنر، فرد با استفاده از ابزار و مواد گوناگون به بیان عواطف، احساسات و عقاید خویش نسبت به محیط اطراف خود می پردازد و همچنین به درک عمیق تر و یادگیری مؤثرتر در دانش آموزان می انجامد.

به طور کلی هدف از برگزاری کارگاه هنر، تقویت رشد دیداری و تجسم فضایی در ذهن کودک، توانایی تفکر در قالب اشکال والگوها، کنترل ماهرانه حرکات بدن در استفاده از ابزار و اشیاء، تقویت هوش هیجانی، تقویت دقت و تمرکز، علاقه و اعتمادبه نفس، هماهنگی حرکات چشم و دست و در نهایت افزایش خلاقیت می باشد.

ارائه خدمات آموزشی و پرورشی درمقاطع دبستانی و پیش دبستانی با بهره گیری از تکنولوژی و متدهای نوین درمنطقه جنوب کشور، با تکیه بر ارزش های اخلاقی و انسانی، ایجاد محیطی شاد و آرام به منظور مهیا نمودن زمینه های رشد و بالندگی دانش آموزان، والدین، کارکنان و توانمندسازی موسسه از طریق سود آوری و جلب رضایت کلیه ذینفعان.

همچنین چشم انداز مؤسسه نخبگان امید فردا بدین شرح است:

  • اولین انتخاب مشتریان و الگوی مجموعه های آموزشی
  • تربیت دانش آموزانی خلاق، پژوهشگر و اخلاق مدار که باتکیه بر شناخت و پرورش استعدادها در فضایی استاندارد و با تسلط بر تکنولوژی های نوین که بتوانند موفقیت را در آینده تجربه کنند.